onsdag 11 februari 2009

Fast ibland är hälsa frånvaro av att ha ont!

För ett par veckor sedan fick jag en häftig magsjuka, som bara pågick några timmar. Men det räckte för att jag efteråt började tänka på vad är hälsa? Och nu var jag helt inne på: Det är frånvaro av sjukdom!

När jag låg där så hade jag två tankar i huvudet:
1. Illamåendet måste sluta, annars står jag inte ut.
2. Hinken är på plats, jag har en säng och jag har en toalett. Tänk om jag inte haft det!

Några tankar på självförverkligande, nå livsdrömmar, vilja ha högre inkomst, köpa en ny soffa...glöm det! Sådana tankar var lika obefintliga som att jag inte vill åka till månen.

Efter ett par timmar klingade illamåendet av, min sambo kom in i rummet och öppnade fönstret och en mild vindpust nådde min svettiga panna. Han klappade mig lite på huvudet. Då kände jag nästan lycka. Och lyckan bestod av tre saker, frånvaro av att ha ont, en mild vind och någon som tycker om mig i rummet.

Så vad är grunden för hälsa? Jo det är frånvaro av ont som vi inte kan behärska och står ut med, men sen handlar det om livets mest basala materiella ting; en säng i ett rum med lagom temperatur, en toalett ,rent vatten och tillgång till mat. Och för att lyckokänslan- meningen med livet- ska infinna sig,tror jag också det behövs någon som tycker om en. (det behöver ju inte vara en sambo, det kan vara ett barn eller en vän).


NÄR allt det där finns, då kan man börja grubbla vidare om att förverkliga sina drömmar.

Det här var ett rysligt enkelt inlägg om hälsa, jag återkommer med fler. Men även min lilla magsjuka gav mig en politisk kick: i vårt land är det allmänt sett inte mer materiell välfärd vi behöver, utan mer ett samhälle där alla kan känna att någon bryr sig om just mig. Och att vi alltså måste ha det som bringar hälsa/välbefinnande för ögonen och inte nödvändigtvis materiell standard. För det är inte alltid samma sak.

Inga kommentarer: