lördag 21 mars 2009

Hälsofasciststaten närmar sig...

Idag läste jag en recension i DN om en ny roman som kommit ut i Tyskland av Juli Zeh.
Hon har skrivit en bok om vad som kan hända 2057, där samhället blivit ett paradis av hälsa och trygghet men också med total kontroll. Den liknar tydligen Aldous Huxleys "Du sköna nya värld". Hon har låtit kroppsfixeringen öka och fått det till att 2057 är det en lagstadgad plikt att sköta sig.

I boken njuter tydligen de flesta medborgare av livet, men de lever i en diktatur där man har allt under kontroll. Även hur man själv ska dö.

Det är en sorts protest mot vad som kan hända när man lägger allt ansvar för hälsan på individen och sen att samhället hakar på den synen.

Bara recensionen gör mig glad! Jag är usel på tyska men jag blev nästan inspirerad att köpa den ändå, innan den blivit översatt till svenska. Kanska kan jag knaggla mig igenom den?

Under flera år har jag i inlägg och föreläsningar försökt ta upp den här tråden, vad händer med oss om vi bara är kropps- och hälsofixerade? Och vad händer med vår människosyn? Med vårt samhälle? Varje gång jag tagit upp det har det känts som om folk är lite förvånade, inte avståndstagande - men stumma på något sätt.

OM nu den här boken är bra, kanske den kan bli en väckarklocka? Ibland måste saker uttryckas i romanform, för att fantasin och känslorna ska vakna.

Så nu håller jag tummarna för en snabb svensk översättning. Och att alla som jobbar med folkhälsofrågor börjar fundera över hur de goda tankarna kan leda käpprätt fel.Som det ser ut just nu är det just hälsofascismen som växer sig stark och det solidariska samhälle, som är hälsans viktigaste förutsättning, är inte på tillväxt.

Inga kommentarer: