torsdag 30 april 2009

Satsa på hälsan i kristider!

Nu talar man om ekonomiska satsningar - eller sparsamhet, beroende på vilken politik man tror på. Men en sak är säker, folkhälsan hotas med den nuvarande politik som förs. Klyftorna ökar, arbetslösheten ökar, ungdomssituationen är katastrofal och nu kommer kommuner och landsting att få skära ned. Allt detta är frågor som vi vet kommer att påverka hälsan negativt på sikt, framför allt ökar det skillnaderna i hälsa mellan de grupper i befolkningen som klarar sig bra oavsett vad som händer - och de som är mer beroende av offentliga sektorn.

Jag tycker socialdemokraternas motion igår var bra på en viktig punkt: storsatsning mot ungdomsarbetslöshet och satsning på komvux. Den borgerliga poliken ger jag inte ett öre för, den ökar bara klyftorna i samhället och därmed försämras också hälsan. Därför står mitt hopp till oppositionen, men jag vill ha mer av socialdemokraterna! Slopa jobbavdraget! Det skulle ge mycket pengar, skapa rättvisa för pensionärerna, förbättra vård och omsorg eller åtminstone inte försämra och skapa möjlighet att utjämna skillnaderna mellan de som har jobb och de som inte har jobb.

Här ställs socialdemokratin inför ett svårt vägval: Vågar man (vi, ska jag säga, för jag är medlem)storsatsa på solidaritet och jämlikhet? Men då måste man också våga ta debatten med den majoritet av befolkningen som faktiskt har ett jobb - vågar man det? I det här läget är det i alla fall ytterst stötande med ett jobbavdrag, den som har ett jobb ska alltså ytterligare belönas?!

Jag tror socialdemokratin bara kan komma tillbaka om man är tydlig på grundläggande begrepp som solidaritet och jämlikhet och att man slutar flirta med s.k. "mittenväljare." Förtroende får man om man vågar stå för sina idéer. Nu gäller det! Efterkrigstidens politik var ingen konst alls, tillväxten gjorde att man kunde göra reformer som ökade allas standard - några riktigt jämlikhetskrävande reformer, som kändes i plånboken för majoriteten, behövde man inte göra. Det är nu det är svårt. Men visst är det roligare och ärligare att slåss för det man tror på? Det inger respekt och förtroende. Och utan förtroende vinner man inga val idag.

Inga kommentarer: