tisdag 6 februari 2007

Kroppochsjäl


Ja ni ser rätt, rubriken ska stavas så. Det var när vi skilde på kropp OCH själ som det gick snett med vår syn på hälsan. Människan är en snillrik manick, blir det fel på ett ställe så kanske det inte syns, utan felet pinnar iväg och ger kanske ett allergiskt utslag där vi minst anar det. Och då är det för mig som ickemedicinare meningslöst att ständigt försöka bevisa vilka hormoner eller biologiska faktorer som är själens transportörer. Självklart tycker jag ändå det är bra med fortsatt forskning, så att vi kan bli bättre på att behandla eller ge den hjälp som behövs. Så att vi inte hela tiden ordinerar fel medicin. För så tycker jag det är i alltför stor utsträckning idag, vi söker med våra tekniska instrument efter biologiska fel, hittar något, ger medicin för det. Men VARFÖR "felet" uppstått kanske vi missar.

En gång i tiden hade jag fruktansvärt ont i magen, den drog ihop sig i rena kramper gång på gång. Till slut fick jag tag i en läkare, som var mycket klok. Han började inte med att skicka iväg mig på röntgen, han tittade på mig länge, frågade sedan om min livssituation. Jag beskrev kort att jag hade TRE barn under 4 år ...och min man reste mycket och var aldrig hemma på kvällarna ....och själv försökte jag dessutom sköta mina politiska uppdrag med spädbarnen i släptåg....och ja, sen hade vi ju flyttat också, jag hade packat allt och gjort i ordning det nya hemmet...

Jo jag fick akut kramplösande piller, men han skickade med mig något viktigare: "Sådär kan du inte ha det, då hjälper inga piller i världen."

ATT hela människan alltså hör ihop och inte består av miljoner smådelar - "bevisen" räcker redan för ett sådant konstaterande. Och om man väl konstaterat det, t.ex. "att hon dog av hjärtesorg", "hon dog av ensamhet", "han jobbade ihjäl sig" - så får man bli lite aktsam när man ska försöka ändra i våra försäkringssystem.

Den nya regeringens jakt - påhejad av Socialförsäkringsutredningen under ledning av Anna Hedborg- på att rensa ut alla människor ur systemen som inte är "riktigt" sjuka, den jakten bygger på en total felsyn på människan. Då har man glömt att själochkropp är samma sak. Dessutom kan den jakten visa sig bli mycket dyrbar för samhället.

Eller också finner människan alltid råd.... det kanske blir så att det återigen kommer att bli en massa diagnoser för ryggont eller magont, som nu mer ärligt rubricerats med olika psykiska benämningar. Tänk er någon som stod i affären för 30 år sedan och sa: "JA, jag är sjukskriven för jag har gått in i väggen".
Vicken vägg? hade man då frågat sig. Nej, då hade man ryggont eller fel på magen.

Som jag dock sagt tidigare: jag är mycket kritisk till de sjukskrivningar som idag pågår passivt, alltför många människor blir sjuka av den behandlingen. Det finns mycket att göra för att förbättra för individen och spara pengar åt samhället. Samtidigt tål att påpekas att antalet sjukskrivna minskat drastigt de senaste tre åren och att antalet kortidssjuka nu är nere på historiskt låga nivåer.

Kanske jakten på de "oriktigt sjuka" borde vända sig åt ett annat håll, till att ge bättre behandling och stöd helt enkelt. Statskassan har slutat blöda av de stigande sjukskrivningskostnaderna, så man borde ha råd.

Inga kommentarer: