måndag 17 november 2008

Vågar ingen utmana de kommersiella hälsosabotörerna?Tankespår 6.

Här kommer nummer sex av de sju tankespår kring folkhälsan som jag presenterade vid min avskedsföreläsning för generaldirektör Gunnar Ågren härom veckan.


Folkhälsan hotas av starka kommersiella aktörer, tobaks-, alkohol-, livsmedels- och skönhetsindustrin. Om man nu fokuserar på att individen ska ”välja” och ta ansvar, varför lägger man inget ansvar på de kommersiella intressen som vill att vi ska välja ohälsosamt, eftersom de tjänar pengar på det? Det läggs ner ofantligt stora summor på marknadsföring av produkter, som sedan de offentliga samhällsorganen med mycket, mycket mindre resurser får försöka upplysa medborgarna om att de inte alltid är så nyttiga. Istället för att också försöka stävja marknadsföringen av ohälsosamma produkter, så är mantrat att individen ska bli stark och ”välja själv”.

Ett exempel på detta är striden om tobaksfrihet på krogen. Rökförbudet lanserades av folkhälsokommittén som ett sätt att i första hand få en bättre arbetsmiljö och också skydda andra restauranggäster från passiv rökning. Detta skedde i stark konfrontation med tobaksindustrin och restaurangbranschen, som riskerade att förlora pengar. Det var ett val av synsätt: en miljöinsats eller en individfråga. Vi anklagades för att vara moralister. Jag var ärkemoraltanten som var en frihetsförstörare.

Rökning var en frihetsfråga där individen skulle informeras och sen välja. Och förresten kunde man också välja om man ville jobba i en rökig miljö och som icke rökande restauranggäst så kunde man ju låta bli att gå in om det var för rökigt … så gick argumenten. Det var en individfråga och inte en samhälls – eller miljöfråga. Idag är det nog inte många som vill återinföra rökningen på caféer oc restauranger…
Vår alkoholhistoria visar ju samma sak- ingrepp som begränsar tillgången är effektivare än bara individens eget val.

Min slutsats
Det måste bli ett större fokus på att det finns starka kommersiella motkrafter för en bättre hälsa – och inte bara fokus på att vi som individer ska ”lära oss” att välja själva. Strukturella insatser som tobaksfrihet på krogen har en stor betydelse för att minska rökningen, jämfört med bara ”information”. Folkhälsans kommersiella sabotörer måste attackeras med starkare medel än ”upplysning”.

Inga kommentarer: