söndag 21 januari 2007

Föräldrasamtal bra- men ingen övertro på experter


Sven Brembergs inlägg, som kommentar på min förra blogg, var klargörande. Jag uppskattar om Folkhälsoinstitutet uppmuntrar till föräldrasamtal i grupp, där inte proffs behöver vara med. Och visst kan det vara bra med konkreta exempel vid samtalen. Proffs är bra i vissa situationer, men vi får inte bygga upp ett samhälle där föräldrarnas tro på sig själva undergrävs av för stor tilltro till experter. Det finns ju rätt förfärliga exempel på barnuppfostringsmetoder som varit moderna under olika epoker, men som de flesta föräldrar klokt nog avstod ifrån.

En äldre kvinna i min närhet har dock många gånger beskrivit hur hon stängde in sin förstfödde son i badrummet i början av 40-talet, när han skrek som spädbarn. Sen gick hon utanför och mådde dåligt och tittade på klockan för att det äntligen skulle ha gått 4 timmar- så hon kunde få gå in och ta upp honom, trösta honom och ge honom bröstet. Då var det 4-timmarspass som gällde enligt den pedagogiken.

Jag har nyligen mött pedagogiska metoder i några kommuner, där det varit en tuff lärare med klockan och läroboken i högsta hugg, där inga avvikelser från det upplagda schemat fick förekomma. Sånt reagerar jag på. Och jag är fortfarande lite rädd för att vi med pedagogik döljer andra problem för barn och unga, som handlar om samhällsfrågor.

Inga kommentarer: